Deklaracja dostępności
Wstęp
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowej Soli zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej:
Celem istnienia strony internetowej jest umożliwienie wszystkim zainteresowanym poznania sposobu działania naszej instytucji. Zamieszczono tam informację o godzinach obsługi interesantów, adresie instytucji (lokalizacji) , adresie elektronicznym skrytki podawczej ePUAP, adresie elektronicznym poczty e-mail i podano najważniejsze numery kontaktów telefonicznych.
Daty publikacji i aktualizacji
Data publikacji strony internetowej: 2021-11-29.
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2021-11-29.
Data sporządzenia deklaracji: 2022-03-29.
Data ostatniego przeglądu i aktualizacji: 2023-04-24.
Deklarację sporządzono na podstawie przeprowadzonej samooceny dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz skorzystano z dostępnego narzędzia do oceny strony w postaci walidatora Utilitia (dostępnego na stronie https://validator.utilitia.pl). Z testów przeprowadzonych za pomocą tego narzędzia wynika, że strona internetowa www.mopsnowasol.pl spełnia wymagania w 71%. Wynik badania dostępny do wglądu na stronie pod adresem: https://validator.utilitia.pl/analysis/624301e7bd198377df0009c2
Dodatkowo wykonano test za pomocą dostępnego narzędzia do oceny strony (dostępnego na stronie https://checkers.eiii.eu). Z testów przeprowadzonych za pomocą tego narzędzia wynika, że strona internetowa www.mopsnowasol.pl spełnia wymagania w 99,38%. Wynik badania dostępny do wglądu na stronie pod adresem: https://checkers.eiii.eu/en/pagecheck2.0/?uuid=1e1a5248-ca23-4383-b296-cbcd7ec15833
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:
- Brak formularzy kontaktowych,
- Brak wideotłumacza języka migowego
- Część opublikowanych na stronie dokumentów nie jest dostępna cyfrowo.
Ułatwienia na stronie https://mopsnowasol.pl/
- wysoki kontrast
- negatywny kontrast
- powiększenie, pomniejszenie
- nawigacja klawiaturą
- wskazanie hiperłączy
Skróty klawiaturowe:
Tab: przenosi fokus (punkt uwagi) do następnego aktywnego elementu na stronie (odnośnika, formularza) Shift + Tab: przenosi fokus do poprzedniego aktywnego elementu na stronie (odnośnika, formularza) Enter – uaktywnia odnośnik i przyciski strzałki w dół↓ i w górę↑ oraz w lewo← i w prawo→ – umożliwiają przemieszczanie się między pozycjami górnego menu Świadomie zrezygnowaliśmy z możliwości szerszego zastosowania skrótów klawiaturowych, aby uniknąć konfliktów z technologiami asystującymi (np. czytnikami ekranów), systemem lub aplikacjami użytkowników.
Można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe:
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobami do kontaktów są:
- koordynator ds. dostępności komunikacyjnej – Agnieszka Kolega – inspektor ds. kadr, nr tel. 68 50 66 312, e-mail: a.kolega@mopsnowasol.pl
- koordynator ds. dostępności architektonicznej – Magdalena Ziemianek – inspektor ochrony danych, nr tel. 68 50 66 328, e-mail: m.ziemianek@mopsnowasol.pl
- koordynator ds. dostępności cyfrowej – Dariusz Szewczak – starszy informatyk, nr tel. 68 50 66 301, e-mail: d.szewczak@mopsnowasol.pl
Poprzez ww. kontakt można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Postępowanie skargowe:
- Każdy ma prawo poinformować MOPS o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej.
Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić do MOPS z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Wniosek powinien zawierać dane kontaktowe osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno – komunikacyjnym, sposób kontaktu oraz preferowany sposób zapewnienia dostępności. Jeżeli osoba wnioskująca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot nie zapewnił wnioskodawcy dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji w sposób określony w ustawie, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON.
- Każdy ma prawo wystąpić do MOPS z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej lub elementu strony internetowej.
Żądanie zawiera dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem, wskazanie strony internetowej lub elementu strony internetowej, wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem, wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Zapewnienie dostępności cyfrowej następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej, nie może nastąpić w terminie 7 dni, MOPS niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zapewni dostępność cyfrową wskazanej strony internetowej lub elementu strony internetowej, jednak nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, lub wskazanego elementu strony internetowej wskazanych w żądaniu albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem, osoba ta ma prawo do złożenia do podmiotu publicznego skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej.
Jednocześnie informujemy, że z pracownikami MOPS porozumiewać się można poprzez:
- kontakt osobisty
- kontakt telefoniczny,
- kontakt fax,
- kontakt sms,
- drogą pocztową,
- drogą mailową.
Dostępność architektoniczna:
Budynek MOPS położony jest przy ul. Staszica 1 D w Nowej Soli, usytuowany jest w pobliżu instytucji publicznych takich jak Powiatowy Urząd Pracy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Urząd Skarbowy.
W odległości 250 – 300 metrów od budynku znajduje się przystanek autobusowy komunikacji miejskiej.
Na ścianie zewnętrznej budynku widnieje tablica z oznaczeniem instytucji.
MOPS mieści się w budynku trzykondygnacyjnym i zapewnia dostęp na wszystkie kondygnacje osobom niepełnosprawnym. Wejście główne oznaczone jest tabliczką informującą o dostępie dla osób niepełnosprawnych. Budynek ośrodka jest wyposażony w podjazd, szerokie schody z poziomym oznaczeniem dla osób niewidomych i niedowidzących (nakładki kątowe na stopniach) oraz windę osobową wyposażoną w komunikator głosowy informujący o położeniu kabiny oraz otwieraniu i zamykaniu drzwi a także oznaczenia przycisków windy w alfabecie Braille’a. W windzie zamontowane jest urządzenie pozwalające przywołać pomoc w sytuacji awarii.
Przy wejściu do obiektu znajduje się czytelna tablica informacyjna. W korytarzach istnieje dostateczna przestrzeń pozwalająca na wygodną komunikację osób na wózkach inwalidzkich. Istnieje możliwość obsługi osób z niepełnosprawnością bezpośrednio przy wejściu głównym.
Pokój nr 23 na parterze wyposażony jest w pętlę indukcyjną, pomieszczenie oznaczono odpowiednim piktogramem umieszczonym na drzwiach.
Na klatce schodowej umieszczono tablice informacyjne dotyczące aktualnej kondygnacji oraz oznaczenia działów merytorycznych.
Na poręczach klatki schodowej zastosowano tabliczki w alfabecie Braille’a informujące o poziomie kondygnacji.
Na drzwiach pomieszczeń, w których personel ma kontakt z interesantami zamieszczono tabliczki w alfabecie Braille’a informujące o przeznaczeniu danego pomieszczenia. Tabliczki wyposażone są w kod NFC.
Na klatce schodowej I piętra umieszczony jest materac do ewakuacji osób niepełnosprawnych. Personel obiektu został przeszkolony z ewakuacji osób z niepełnosprawnością.
W budynku na każdym piętrze, znajdują się toalety w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych z systemem przyzywowym.
Toaleta na parterze wyposażona jest w przewijak dziecięcy naścienny.
Schody na klatce schodowej posiadają uruchamiane automatycznie oświetlenie.
W bezpośredniej bliskości budynku znajdują się parkingi z wyznaczonymi miejscami dla osób niepełnosprawnych. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym (psem przewodnikiem).
W Ośrodku brak jest: tłumacza języka migowego, systemu informacji o obiekcie dla osób niewidomych lub słabowidzących, schodowych wózków ewakuacyjnych. Schody na klatce schodowej nie posiadają stosownego oznaczenia krawędzi.
ZAŁĄCZNIKI:
- Deklaracja dostępności MOPS
- Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej, komunikacyjnej
- Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej
- Plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (DOCX) (22 KB)
- Raport o stanie dostępności w formie dostępnej (PDF) (61 KB)
- Raport o stanie dostępności (PDF) (3 MB)
- Plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami od 2024